معرفی انواع سوزن گلدوزی + نکات مهم

 

از بین انواع سوزن گلدوزی با دست که با تنوع و برند های مختلف در بازار وجود دارند، انتخاب سوزن کارآمد اهمیت بسیار زیادی در کیفیت و زیبایی اثر هنری شما دارد. سوزن مناسب باعث می‌شود هنرمند حین کار با راحتی و ظرافت بیشتری دوخت بزند که نتیجه آن زیبا‌تر شدن جزئیات و بالا رفتن ارزش نهایی دست‌ سازه ‌ی شما می‌شود. تنوع بالای انواع سوزن گلدوزی با دست، انتخاب مدل درست را، دشوار کرده است. لازمه آن آشنایی با اطلاعات و ویژگی های هر مدل است که در ادامه به صورت مفصل برای شما عزیزان توضیح داده می‌شود. در قدم اول باید به این موضوع توجه کنید که هر تکنیک، نیازمند پارچه، نخ و مدل خاصی از سوزن است.

 

سوزن مناسب برای گلدوزی با دست

 

نکات مهم برای انتخاب انواع سوزن گلدوزی با دست

برای انتخاب انواع سوزن گلدوزی با دست باید به 4 نکته اصلی توجه شود و بر اساس آن پیش‌ رفت.

  • نوع تکنیک و سبک گلدوزی‌ که می‌خواهید انجام دهید
  • اطلاع از شماره‌بندی سایز‌های سوزن
  • جنس پارچه گلدوزی و متریالی که روی آن گلدوزی می‌کنید
  • جنس و ضخامت نخ گلدوزی یا الیافی که استفاده می‌کنید

 

4 عامل مهم برای انتخاب سوزن گلدوزی مناسب

 

ساختار تشکیل دهنده سوزن گلدوزی با دست

قبل از هر چیزی لازم است از ساختار تشکیل دهنده سوزن گلدوزی با دست اطلاع پیدا کنید؛ تا در ادامه، بهتر متوجه تفاوت‌های انواع مختلف آن‌ها با همدیگر بشوید. هر سوزن از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، که اختلاف در این سه قسمت باعث می‌شود تا مدل و کاربرد‌های آن‌ها متفاوت شود.

  1. چشمی / Eye: به حفره انتهای سوزن گفته می‌شود که نخ از آن عبور می‌کند. سایز این قسمت می‌توانید کوچک و یا بزرگ باشد تا با نخ مورد نظر استفاده شود.
  2. نوک / Point: قسمت پایینی سوزن است که در پارچه یا سطح مورد نظر فرو می‌رود. که می‌توانید تیز یا گرد باشد.
  3. بدنه / Shaft: قسمت بلند سوزن است که از چشمی تا نوک قرار دارد و از این قسمت آن را در دست می‌گیریم. ضخامت آن در مدل های مختلف ظریف تا ضخیم است.

 

ساختار تشکیل دهنده سوزن گلدوزی با دست

 

معرفی انواع سوزن گلدوزی با دست و کاربرد آن‌ها

انواع سوزن گلدوزی با دست به 6 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. که هر کدام مناسب برای یک تکنیک خاص می‌باشد. یک قانون کلی که برای تمامی مدل‌ها صدق می‌کند؛ این است که سوزن ها دارای شماره هستند و هر چه این عدد بیشتر باشد، سایز سوزن کوچک‌تر می‌شود. و هر چه شماره سوزن کوچک‌تر باشد، سایز سوزن بزرگ‌تر میشود. اکنون به معرفی این 6 دسته بندی اصلی می‌پردازیم.

  • سوزن‌های Embroidery یا Crewel: یک سوزن عمومی برای گلدوزی به شماره می‌روند. به دلیل چشمی eye بزرگ و نوک تیز، یک انتخاب ایده آل برای افراد مبتدی می‌باشند. سایز‌های متداول این مدل، از 1 تا 10 شماره‌گذاری شده اند. معمولا شماره‌های بزرگ‌تر برای گلدوزی با نخ‌های نازک و بر روی پارچه‌های نازک استفاده می‌شوند.

 

سوزنگ گلدوزی با دست Embroidery یا Crewel

 

  • سوزن‌های Tapisserie: نوک این سوزن گرد و چشمی بزرگی دارد. مناسب استفاده با پارچه پشمی، نمد و تور‌ درشت است. بصورت کلی مناسب برای حجیم دوزی و حتی روبان دوزی می‌باشد. که سایز‌های پرمصرف آن از شماره 16 تا 28 در دسترس است.

 

سوزن گلدوزی با دست مدل Tapisserie

 

  • سوزن‌های Sharp: شاخصه اصلی این مدل، نوک بسیار تیز آن است که به راحتی در سطح پارچه فرو می‌رود. حفره ی این سوزن از مدل crewel کوچک تر است. به دلیل ویژگی هایی که این مدل دارد بسیار مناسب برای گلدوزی ظریف با جزئیات بالا است.

 

مشخصات سوزن گلدوزی مدل Sharp

 

  • سوزن‌های Cross Stitch: نوک گرد و دایره ای دارند که این ویژگی باعث آسیب نرسیدن به سطح پارچه می‌شود. به همین خاطر بیشتر برای شماره دوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

مشخصات سوزن گلدوزی Cross Stitch

 

  • سوزن‌های Beading: بدنه shaft این مدل بسیار نازک است به همین دلیل برای منجوق دوزی و اتصال مهره‌های زینتی ظریف به پارچه استفاده می‌شود.

 

سوزن گلدوزی Beading مناسب منجوف دوزی

 

  • سوزن‌های Chenille: بدنه shaft ضخیم و چشمی بزرگ دو ویژگی اصلی این مدل است. مناسب برای دوخت روی پارچه ضخیم و حتی چرم می‌باشد. از لحاظ ظاهری شبیه به مدل tapisserie هستند با این تفاوت که نوک تیزی دارند.

 

مشخصات سوزن گلدوزی مدل Chenille

 

بهترین برند‌های تولید کننده انواع سوزن گلدوزی با دست

در بازار جهانی چندین برند به محبوبیت و شهرت خوبی دست پیدا کرده اند که نتیجه تنوع زیاد و کیفیت ساخت بالای محصولاتشان و توجه به نیاز‌های هنرمند های هنر گلدوزی می‌باشد. در ادامه به معرفی معروف ترین آن ها می‌پردازیم.

  • Tulip ژاپن: به عنوان محبوب ترین و باکیفیت ترین تولید کننده سوزن گلدوزی در جهان شناخته می‌شود که در صنایع هیروشیمای ژاپن، طراحی و تولید می‌شود. که به دلیل استفاده از تکنولوژی های نوین و جنس فولاد صیقل خورده‌ی به کار رفته در بدنه سوزن‌هایش، توانسته جایزه و گواهینامه‌های زیادی در سطح جهانی کسب کند. بسته بندی ایمن و سبد کامل محصولاتش از دیگر ویژگی‌های این برند معروف است.

 

خرید سوزن گلدوزی تولیپ ژاپن

 

  • DMC فرانسه: به دلیل سابقه طولانی حضور در بازار ایران به عنوان یک محصول با کیفیت، از محبوبیت بالایی در بین هنرمند‌های گلدوزی ایرانی برخوردار است. مزیت این برند تولید نخ در مدل‌های متنوع است که برای هر کدام یک مدل سوزن تولید کرده است. البته به دلیل نوسانات ارز قیمت کلاف‌های نخ آن بالا رفته و برای خیلی از هنرمند‌ها صرفه اقتصادی ندارد که اکثرا به دلیل تشابه کد‌های رنگی از نخ پنگوئن استفاده میکنند.

 

 

  • Bohin فرانسه: به دلیل دقت در جزئیات و بسته بندی‌های متنوع و کارآمد در جهان معروف است که سابقه درخشانی از قرن 19 میلادی در این زمینه دارد.
  • Pony هند: از یه کسب و کار خانوادگی موفق شروع شد و به دلیل تولید سوزن های ظریف سایز 12 به معروفیت رسید. روکش نیکل و بسیار ظریف به همراه خطوط راهنمای رنگی روی بدنه سوزن‌هایش از دیگر ویژگی‌های متمایز این برند است.


هنگام انتخاب سوزن گلدوزی نه تنها برند، بلکه نوع سوزن و کارایی آن برای نوع دوختی که انجام می‌دهید بسیار مهم است. سعی کردیم تا مدل هایی که در بازار ایران محبوبیت بالاتری دارند رو به صورت کامل برای شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید مناسب ترین آن‌ها را برای خود تهیه کنید و اثر هنری زیبای خود را خلق کنید. انواع سوزن گلدوزی با دست که در سطح جهانی طراحی و تولید شده‌اند دارای تنوع بسیار بالاتر از آنچه که در اینجا بیان کردیم هستند که به اختصار به معروف ترین آن ها پرداختیم. برای تهیه این محصول می‌توانید بصورت حضوری به خرازی‌ها مراجعه کنید و یا بصورت اینترنتی از سایت ارشمی که تنوع خوبی از برترین برند‌های موجود در ایران را دارد، خرید کنید. که به سراسر کشور از طریق پست پیشتاز ارسال  می‌کنند.

 

خرید سوزن گلدوزی با دست با بهترین قیمت

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش