آموزش کامل پانچ دوزی فقط در 4 ساعت  (کلیک کنید) 

۰
به خرازی آنلاین اُرشُمی خوش آمدید ...

پانچ دوزی را از کجا شروع کنم؟ + راه‌ کسب درآمد از پانچ دوزی

پانچ دوزی را از کجا شروع کنم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانید پانچ دوزی چیست؟ پانچ دوزی از جمله‌ هنرهای مرتبط با نخ و سوزن می‌باشد که ظاهری شبیه به گلدوزی و مخمل دوزی دارد‌. برای شروع مهمترین وسیله‌، سوزن‌های آن هستند که در مدل‌ها و مارک‌های متفاوت در بازار یافت می‌شوند. خروجی جذاب هنر پانچ دوزی سبب شده تا افراد زیادی به این هنر زیبا ترغیب شوند ولی به دلیل تنوع بالای ابزار آن و جزئیاتی که قبل از شروع لازم است آن‌ها را بدانید، بهتر است قبل از ورود به این عرصه یک آشنایی کلی از تاریخچه و ملزومات آن بدانید، تا تجربه بهتری از این هنر جذاب کسب کنید. در این مقاله به توضیح این نکات برای شما عزیزان می‌پردازیم.

 

پانچ دوزی چیست؟ و تاریخچه آن!

قدمت هنر پانچ دوزی، به چند صدهزار سال پیش برمی‌گردد، روزهایی که دریانوردان برای پر کردن وقتشان‌ در کشتی با این هنر مشغول بودند و یا در ایران از سال‌های بسیار دور، زن‌ها با آن فرشینه و محصولات مشابه درست می‌کردند البته به نام‌هایی مثل گونی دوزی، موتیف و ... معروف بود و هنوز در برخی مناطق ایران به این نام شناخته می‌شود و با سرسوزن‌هایی که باید به سرنگ وصل شوند استفاده می‌شود. امروزه اگر بخواهید مثل قدیم از آن استفاده کنید قاعدتا با مشکل مواجه می‌شوید که پیشنهاد می‌شود از وسایل جایگزین پیشرفته تر استفاده کنید.

 

ویژگی‌های هنر پانچ دوزی

پانچ دوزی یک هنر دستی و خلاقانه است که در ساده ترین حالت ممکن بر اساس طرح دلخواه روی پارچه دوخت زده می‌شود. هنر پانچ دوزی به شما این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت قابلیت اجرای الگو‌های مسطح و برجسته را داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های آن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سهولت و دسترسی سریع: برای شروع نیاز به ابزار پیچیده‌ای ندارید با 4 وسیله اصلی که شامل: سوزن مخصوص، نخ، پارچه و کارگاه است می‌توانید دوخت زدن را شروع کنید. که همین موضوع برای مبتدیان بسیار مناسب است.
  • ایجاد دوخت‌های متنوع: با توجه به تکنیک‌های مختلف به راحتی می‌توانید نزدیک به 30 مدل دوخت جذاب خلق کنید که اثر هنری شما را بسیار ارزنده و پویا می‌کند. از جمله دوخت‌های مخملی که  بسیار چشم نواز می‌شود.
  • تنوع بالا در طرح و رنگ: از هر طرح مینیمال، رنگارنگ، مسطح و سه بعدی که خوشتان آمد می‌توانید روی پارچه انتقال دهید و با تنوع رنگی بالا شروع به دوخت زدن کنید. پیشنهاد می‌شود حتما به ثبات رنگی نخ یا کاموایی که به کار می‌برید توجه کنید تا بعد از شستشو رنگ یا پرز اضافی ندهد.
  • ساخت اکسسوری و استفاده در دکوراسیون: وسایلی که میتوان با آن خلق کرد، زیاد و متنوع است. به عنوان مثال زیر لیوانی، جاکلیدی، گوشواره، آویز، کوسن، رانر، رو تختی، تابلو، فرشینه و بسیار دیگر را می‌توانید درست کنید. همین موضوع سبب می‌شود تا بتوانید به کسب درآمد از این هنر فکر کنید.
  • آرامش بخش: صدایی که حین دوخت زدن روی پارچه ایجاد بسیار دلپذیر و آرامش بخش است. که همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد به عنوان یک فعالیت تفریحی و مدیتیشن آن را انجام دهند.

 

 

پانچ دوزی رو از کجا شروع کنم؟

برای شروع پانچ دوزی، به پیشینه خاصی نیاز ندارید اما توجه داشته باشید که در اول کار حتما باید یکسری اصول را بدانید تا اگر مشکلی پیش آمد باعث دلسرد شدن شما از این هنر جذاب نشود.

 

1. انتخاب وسایل ضروری برای شروع پانچ دوزی

برای شروع به 4 ابزار اصلی نیاز دارید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • سوزن: از سایز خیلی ظریف تا ضخیم تولید می‌شوند. دستگاه‌های ظریف  معمولا سه سوزن در سایزهای متوسط، ظریف و خیلی ظریف همراه خود دارند و قابلیت تعویض سوزن و تنظیم ارتفاع سوزن برای دوخت‌های متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهند.که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دوخت‌هایی شبیه گلدوزی اجرا کنید. سوزن‌هایی با سایز ضخیم بیشتر برای دوخت‌های مخمل دوزی با کاموا استفاده می‌شوند و می‌توانید از این مدل برای ساخت کوسن، دیوارکوب، فرشینه ‌و .... استفاده کنید.

کدام سوزن را بخرم؟
ابتدا باید عرض کنم که انتخاب سوزن کاملا سلیقه‌ای می‌باشد، اما لازم دیدم برای کسانی که آشنایی ندارند و بسیاری از‌ دوستان به این پرسش مهم تا حدودی پاسخ دهم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. مهمترین عامل برای انتخاب سوزن، اندازه و نوع طرحی است که می‌خواهید درست کنید. هنرمند عزیز اگر قصد گلدوزی با ظرافت دارد و یا خواهان ظریف کاری با سوزن نیدل ‌پانچ است و یا می‌خواهد اکسسوری‌های خیلی کوچک مثل پیکسل، جواهرات و ... درست کند باید سوزن ظریف تهیه کند. این سوزن که با نخ‌های مولینه، گلدوزی و عمامه استفاده می‌شود و با آن می‌توانید گلدوزی را راحت‌تر انجام دهید و حتی کسب و کار شخصی خود را شروع کنید. برای تهیه‌ی این سوزن ظریف میتوانید به سایت ارشمی سر بزنید و سوزن مناسب و باکیفیت را پیدا کنید، در این سایت پک‌هایی مناسب مبتدی‌ها و پک‌های کامل برای افرادی که تمام لوازم را میخواهند موجود است که به راحتی شما برای بهترین انتخاب کمک میکند.
همچنین اگر قصد دوخت ظریف را ندارید و می‌خواهید با کاموا دوخت انجام دهید که طرح برجسته روی کار ایجاد شود و یا کوسن و فرشینه ببافید، سوزن ضخیم نیاز دارید. برای کار با این سوزن میتوانید از کاموا متوسط و یا ضخیم استفاده کنید. تمام لوازم پانچ ظریف و ضخیم در سایت ارشمی موجود است، همکاران ما پک‌هایی برای شما تدارک دیده اند‌ که براحتی تمام لوازم را ببینید و انتخاب کنید.

  • پارچه: برای پانچ دوزی باید از پارچه ای استفاده شود که بافت محکم و غیر متراکم داشته باشد. در بازار به انواع 14 کانت و 24 معروف هستند و معمولا از جنس کتان و پلی استر تولید می‌شوند. اگر پارچه جنس کتان داشته باشد پیشنهاد می‌شود قبل از شروع به کار حتما آن را بشویید تا در صورت آبرفت کار نهایی شما صدمه نبیند. در سایت یک مقاله با عنوان "انتخاب پارچه مناسب برای نیدل پانچ" برای شما نوشته شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن مراجه کنید.
  • نخ: انتخاب نخ بطور مستقیم به نوع سوزنی که انتخاب کردید، بستگی دارد. بطور معمول در سه مدل پشمی، پنبه‌ای و اکریلیک قابل تهیه می‌باشند. برای سوزن ظریف نخ گلدوزی و برای سوزن ضخیم کاموا پیشنهاد می‌شود. نخ گلدوزی پنگوئن قیمت مناسب و نخ گلدوزی دمسه بهترین کیفیت را به شما عرضه می‌کند که برای استفاده از کار‌های خاص می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • کارگاه (قاب نگهدارنده): برای فیکس کردن پارچه باید یک کارگاه با سایز مورد نیاز تهیه کنید که بتواند بخوبی پارچه را نگهدارد. مدل‌هایی بنام شیار دار در بازار موجود است که داخل طوقه داخلی شیار قرار گرفته، همین موضوع به نگهداری بهتر پارچه کمک می‌کند. طوقه‌های پلاستیکی طول عمر بیشتر و طوقه های قوبی بسیار مناسب برای قاب کردن نهایی اثر هنری شماست.

با وسایلی که در بالا به آن اشاره شد می‌توانید این هنر را شروع کنید و بعد از کسب تجربه ابزار های اضافی و حرفه‌ای بیشتری تهیه کنید. به عنوان مثال: قیچی سرنخ زن، جعبه ارگانایزر، خودار حراراتی، لایی چسب، چسب حرارتی و چسب مخصوص از ملزوماتی هست که اگر قصد حرفه ای شدن در این هنر را دارید پیشنهاد می‌شود که تهیه کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید روی عبارت "معرفی وسایل پانچ دوزی" کلیک کنید.

 

2. انتخاب طرح و انتقال روی پارچه

استفاده از الگو های آماده بهترین گزینه برای شروع می‌باشند. بهترین منبع آن سایت پینترست و صفحه طرح خام نیدل پانچ دوزی است که میتوانید از آن استفاده کنید و با استفاده از خودکار حرارتی روی کاغذ انتقال دهید. برای انتقال طرح از روش مانیتور نوری، پنجره، پد انتقال و کاربن استفاده کنید که دقت و سرعت شما را بالا می‌برد. به عنوان مثال اگر از پنجره بخواهید استفاده کنید. لازم است طرح مورد نظر با چسب روی سطح شیشه بچسبانید و بعد پارچه را روی آن فیکس کنید. در این شرایط خطوط طرح شما به راحتی زیر پارچه مشخص می‌شود و شما میتوانید با خودکار حرارتی طرح را کامل کنید.

 

3. فیکس کردن پارچه در کارگاه

حالا نوبت فیکس کردن محکم پارچه در کارگاه است که باید خیلی سفت و محکم انجام شود. بگونه ای ه بعد از ضربه به سطح پارچه صدایی شبیه طبل بدهد. حین کار هر وقت احساس کرید پارچه در کارگاه شل شده، لازم است که دوباره آن را محکم فیکس کنید. برای مشاهده بهترین قیمت کارگاه گلدوزی کلیک کنید تا بتوانید از مدل‌های موجود در بازار اطلاعات پیدا کنید. یک نکته مهم این است؛ زمانیکه برای یک کارگاه قصد برش پارچه را دارید حداقل 10 الی 15 سانت از قطر آن بزرگ تر باشد تا بتوانید بخوبی اطراف آن را بکشید و در کارگاه فیکس کنید.

 

4. آموزش اولیه

قبل از شروع به دوخت پیشنهاد میکنیم که حتما از آموزش‌های یوتیوب و یا دوره‌های آموزشی استفاده کنید. به عنوان مثال بعضی‌ها که روش درست استفاده از سوزن را بلد نیستند همان اول کار به نوک سوزن و اتصالات آن آسیب می‌زنند و باعث ناراحتی خودشان می‌شوند و دیگر تمایلی برای ادامه دادن نخواهند داشت. پس برای جلوگیری بروز مشکل می‌توانید آموزش پانچ دوزی را بصورت پیشرفته از صفر تا صد در دوره‌های مجازی یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط و نحوه برگزاری دوره با شماره 09931774492 در ارتباط باشید.

در نتیجه شروع پانچ دوزی با حداقل لوازم هم امکان پذیر است فقط نیازمند این است که شروع کنید و با تمرین و پشتکار مهارت های خود را بهبود ببخشید. مهم ترین نکته با حوصله تمرین کردن و لذت بردن از فرآیند دوخت زدن روی پارچه است. ضمنا شما میتوانید برای خرید وسایل پانچ دوزی به خرازی آنلاین ارشمی مراجعه کنید و از طریق باکس چت سایت با متخصصان ما ارتباط برقرار کنید و هر سوالی که دارید بپرسید.

 

خرید وسایل پانچ دوزی

 

What is a Needle Punch.pdf فایل pdf این مقال

هما گفت:
هزینه لوازم برای شروع چقدر است؟
    مدیریت گفت:
    سلام. چیزی حدود 500.000 تومان برای خرید: سوزن، کارگاه، پارچه و نخ
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش